LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier med Katinka Sletten, fagleder for sosiale medier i Synlighet, forfatter og tidligere redaktør.

Social Media Days AS
August 6, 2021

Vi har tatt en kjapp prat om med Katinka Sletten, som etter flere års erfaring med sosiale medier på den redaksjonelle siden, nå skal sette det i sammenheng med alt annet som utgjør et kommersielt byrå. Det synes hun er både utfordrende og spennende.

- Hei, hvem er du?

Jeg er en ihuga Britney Spears fan, med en brennende entusiasme for kommunikasjon og sosiale medier. Utdannet journalist, og forfatter av boka "Tidens tegn", en roman som handler om sosiale medier, angst og sex, for det finnes vel ikke en bedre og mer tabloid blanding enn akkurat det. Jeg har tidligere redaksjonell bakgrunn fra TV 2, Dagbladet, NRK P3, Nettavisen, Se & Hør og Cosmopolitan, men bestemte meg for et par måneder siden for å skifte side, så nå jobber jeg som fagleder for sosiale medier i performance-byrået Synlighet.

- Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Akkurat nå er veldig mye av det jeg jobber med veldig spennende. Jeg hadde opparbeidet meg en god og flere års lang erfaring med sosiale medier på den redaksjonelle siden, men det å skulle sette det i sammenheng med alt annet som utgjør et kommersielt byrå er både utfordrende og spennende. Nå er jeg allerede i sving med en rekke interessante kunder hos oss, og det å se hvordan ulike sosiale kanaler kan spille sammen med SEO-optimalisering og Google er for eksempel veldig interessant. Det å jobbe med mer langsiktige konverteringer, og ikke bare klikkbasert, som man ofte gjør i nettavisene, er også veldig spennende.


- Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

Flere bedrifter må løfte blikket fra de kortsiktige konverteringene, og tenke på hvilken sterk aktør sosiale medier er for å skape en solid og troverdig merkevare. Sosiale medier gir deg en helt unik mulighet til å skape en god relasjon til kundene dine. De er kanaler skapt for å øke kommunikasjonen, for å gjøre deg mer tilgjengelig, og det er nettopp det du burde bruke det til.

Alt for mange aktører ser dessverre på Facebook og andre kanaler som en måte å drive billig salgsbudskap med korte konverteringer. De prater kun om ROI og ROAS, men glemmer å tenke på å øke sin egen merkevarekjennskap. Det er mitt beste råd. Med god merkevarekjennskap vil du sakte men sikkert bygge opp passive salg, som igjen gir deg mer igjen for pengene i det lange løp.

Dessuten er det ikke slik at merkevarekjennskap ikke kan måles. Vi kan måle søkevolumet i Google, eller vi kan måle eksponeringer, likes, følgere på siden til virksomheten og lignende. Alt dette har en verdi, selv om det ikke umiddelbart utløser et salg. Og for å komme dit at man skaper organisk engasjement rundt sin egen virksomhet, må man skape godt innhold som vekker følelser. Hvordan man gjør det er jo en helt egen utfordring. Du som leser dette kan jo booke en workshop hos Synlighet med meg, om du vil vite mer om hvordan det fungerer (skamløs plug).


- Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Her er det mange å ta av, og det kommer jo igjen selvfølgelig an på hvilken kanal, og hva virksomheten ønsker å kommunisere. Jeg anbefaler alle å sjekke ut Chipotle på TikTok, de har virkelig tatt plattformen på alvor, og lager innhold som sømløst glir inn i plattformen, i stedet for å fungere som reklame. Det japanske supermarket SugoiMart har derimot klart å knekke koden på Instagram, og legger ut instastories som alltid får masse engasjement og tilbakemeldinger fra følgere. De har til og med faste spalter. Selv om de legger ut mye produktbilder, snakker de til en så liten og engasjert nisje, at det oppleves som verdi for følgerne deres. Wendys på Twitter var jo også legendariske, da de begynte å roaste McDonalds og andre konkurrenter. Det endte med utallige mediesaker, og over en million nye følgere.


- Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Jeg bruker mest tid på Facebook, rett og slett fordi det foreløpig ikke er noen kanaler som kan slå Facebook med tanke på lønnsomhet og konverteringer. De fleste kunder er fremdeles opptatt av målbare resultater og kortsiktige investeringer, og der er Facebook fremdeles størst. De jeg derimot har mest tro på i fremtiden er Instagram, Pinterest og TikTok.

- Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Det viktigste jeg har lært gjennom å jobbe med sosiale medier over flere år, er at dette er et fagfelt som endrer seg i turbofart. Det du lærte i forrige måned, trenger ikke nødvendigvis å være relevant i dag. Algoritmene og prioriteringene hos de ulike kanalene endrer seg hele tiden, og derfor må du hele tiden holde et øye med hva som trender, og deretter analysere hvorfor de gjør det, og hva som er fellesnevneren mellom de ulike tingene. Det er ikke lenger enn et par år siden alle satt og liket saker om flyverter som tok seg av en gråtende baby på et fly, men forsøker du å poste den samme saken nå, faller den som en stein. Det er allerede gjort, og folk har beveget seg videre.

Grunnprinsippet sitter riktignok fremdeles igjen. Og det grunnprinsippet er følelser. Du må klare å vekke en genuin følelse hos de som leser innholdet ditt. Du må dele noe som føles ekte, og håpe at flere kjenner seg igjen i det. Det å hele tiden balansere den nerven mellom hva som fungerer, og hva som er ekte, tror jeg er nøkkelen til suksess i sosiale medier.


- Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Jeg blir inspirert av å se resultater! Hver gang jeg knekker en kode som får meg til å forstå akkurat hvem målgruppen til denne kunden er, og hva som gjør de engasjerte. Det øyeblikket de brikkene faller på plass er noe av det morsomste med jobben. Jeg holder meg oppdatert ved å lese socialmediatoday.com, følger relevante Youtube-kanaler som Social Media Examiner, og leser en del på LinkedIn fra norske og utenlandske eksperter på området.

...
Nyeste innlegg