LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier med Kristin Tollefsen, som jobber som kateket i Den norske kirke

Social Media Days AS
August 6, 2021

Vi har tatt en prat med Kristin Tollefsen, som jobber som kateket i Greåker, Holleby, Soli og Tune menigheter, i Den norske kirke.

- Hei, hvem er du?

Mitt navn er Kristin Tollefsen, jeg er mor til to fine barn, og gift med Kåre. Vi bor på et småbruk i Råde, elsker livet på landet, men liker også at bygda er «bygda mellom byæne» og at det ikke er langt verken til Oslo, Moss, Fredrikstad eller Sarpsborg. Jeg er og kommer alltid til å være Særpe-jente. 😉 Og jobber heldigvis fortsatt i Sarpsborg. Jeg jobber som kateket (lærer i kirken) i Greåker, Holleby, Soli og Tune menigheter, i Den norske kirke. Som kateket jobber jeg aller mest med barn og ungdom; konfirmanter, ledertrening, ungdomsklubb, gudstjenester, undervisning i KRLE på skoler og masse mer.

 

- Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Akkurat denne uka har jeg faktisk morgenandaktene på NRK P1. Og selv om jobben med å skrive og spille inn er gjort for noen uker siden, er dette uka for å få andaktene ut i sosiale medier.

Utover det har vi gått litt i feriemodus. Vi som jobber med barn og ungdom i kirken følger ofte skoleåret med ferier og lignende. Men jeg har noen uker igjen til ferie, og de siste ukene skal brukes til å planlegge høsten som starter med et brak. I april måtte vi utsette konfirmantleiren til august så den jobber jeg mye med om dagen. 120 konfirmanter og 15 ungdomsledere med buss til Risøya, sommer, sol og bading - håper det blir en strålende avslutning på et veldig annerledes konfirmant-år.

I tillegg jobber jeg med en gudstjeneste som snart er blitt en tradisjon hos oss, og som vi er blitt veldig glad i. For tredje året arrangerer vi skolestartsgudstjeneste søndagen før skolen starter. Da lager vi skikkelig fest for 6-åringene. Vi har med oss en magiker, ordføreren er med og har hilsen til ungene. Og i fjor fikk vi med oss Ingeborg Walther til å synge for oss. Etter gudstjenesten fortsetter festen med hoppeslott, slush og vafler ute. Å kunne få lage til fest og fokus på overgangen fra barnehage til skole er stort å få være med på. Og at vi kan få be en bønn for alle skolestarterne, for skolene, og ikke minst spente foreldre som skal sende barna sine ut i den store verden - det er en fin gave å gi dem. 😊

 

- Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

 Å være ærlige og autentiske. Og også åpen og vise litt «behind the scenes». Og å være aktuelle, og skjønne plattformen og målgruppa si. Også liker jeg at vi kan drive relasjonsbygging i sosiale medier. At sosiale medier ikke er enveis og kun en reklameplakat, men et sted «å bli kjent».

 

- Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Jeg har tenkt og tenkt … og skulle kanskje dratt frem en fra kirkelivet. Men jeg liker så godt jobben Jenny Skavlan gjør på Instagram. En herlig, og balansert, miks av å fremme sitt produkt «Fæbrik» og personen Jenny. Jeg føler jeg kjenner henne, noe jeg så klart ikke gjør. Men hun viser akkurat nok fra sitt private liv til at man får en relasjon til henne. Men er samtidig helproff. Og med en god dose humor, å ikke ta seg selv så alvorlig, og god info og oppbacking av andre saker/virksomheter som «passer» til hennes profil er hun, i mine sosiale medier øyne, autentisk og god!

 

- Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Den norske kirke i Sarpsborg har en Facebook-side som ble laget dagen etter full nedstengning av Norge i mars 2020. Denne har vi det siste året brukt mye tid på. Her har vi funnet en plattform vi kan nå våre medlemmer både med live gudstjenester, kveldsbønner, musikk, arrangementer for barn og mye mer. Vi fant nok fort ut at mange av våre medlemmer og målgruppe er på Facebook.

Selv har jeg en Instagramkonto hvor jeg viser stort og smått fra kateketlivet. Det er ikke så mange som vet hva en kateket jobber med og det har jeg hatt lyst å vise frem. Samtidig synes jeg Instagram er en god plattform for storytelling og å vise «behind the scenes», og det er mye gøy og rart som skjer på jobb i kirken som folk ikke regner med - det er også viktig å vise frem - og kanskje det kan bidra til å senke noen terskler.

Vi som jobber med barn i kirkene i Sarpsborg ønsker også å komme i gang med en egen YouTube-kanal for å nå ut til barna, og ikke bare foreldrene eller besteforeldrene. Dette blir gøy og helt nytt arbeid fremover. Det er spennende å bevege seg ut i ukjent landskap, man lærer så mye.

 

- Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Uten å kunne gå helt i detalj vet vi fra dette koronaåret at vi som kirke, gjennom sosiale medier, har gitt mange mennesker håp og trøst i en vanskelig situasjon. Selv har jeg fått mange kommentarer og tilbakemeldinger på at arbeidet i sosiale medier (kveldsbønner, dikt, bibelvers, gudstjenester osv., osv.) har rørt dypt, vært viktig, ja til og med livsviktig. Og med det har jeg, og kirken, lært at også «dette som liksom vi holder på med», som ofte berører dypet i mennesker – har en plass i sosiale medier – kanskje til og med en ganske viktig plass i sosiale medier. Som kirke husker jeg første impulstanke hos oss alle var, da korona traff, nå må vi åpne kirkene våre, lage turnus og være tilstede for menneskene i Sarpsborg i krise. Men like fort som vi tenkte den tanken forstod vi at vi ikke kunne det. Det kirken ofte er for folk i krise; et holdepunkt, et åpent rom, mennesker med tid til å lytte, stillhet, håp og trøst, vi fikk ikke gjøre det sånn som vi pleier – ved å åpne kirkene våre. Så da måtte vi ta kirkene våre, folka våre, håpet og trøsta, ut til der folk var, og i koronaåret var det i sosiale medier.

Vi har lært enormt masse dette året. Og jeg synes vi som kirke skal tørre å ta med oss at det er plass, og kanskje til og med litt lurt, at vi er i sosiale medier.

 

- Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Mennesker, firmaer, kontoer som er autentiske i sosiale medier inspirer meg. Om det handler om kropp, livsstil, teltturer, kirke, økonomi, planter, det er det samme – men autentiske folk, som våger å by litt på seg selv, og som viser meg et «vanlig» liv – det inspirerer.

Og humor inspirerer!

I kirken holder vi oss oppdatert/lærer på flere måter, men en viktig måte er kurs. Vi har vært så heldig å være med på noe som heter #øktoppslutning hvor Astrid Valen Utvik har hatt workshops med oss kirkefolk. Vi er nå i gang med kull 2 som får første kurs, og kull 1 som får «videreutdanning» etter gjennomført første kurs. Vi har lært enormt mye av Astrid, og jo flere som har hennes kurs jo bedre blir vi sammen.

Vi har også en kommunikasjonsrådgiver på Borg bispedømmekontor, Karianne Hjørnevik Nes, som har fullt fokus og pusher oss fremover, med kurs, statistikker og heiarop.

Selv liker jeg å bruke sosiale medier, og spesielt Instagram, og på det viset også holde meg oppdatert.  

Også kjører vi litt sånn – prøve og feile. 😊 Og ser etter hva som fungerer. Vi er kanskje ikke den helt typiske «bedriften» i sosiale medier så vi må teste ut litt, feile litt innimellom, og lære mens dette blir til. Og jammen har det ikke vært en bratt, spennende, gøy og nyttig læringskurve for den norske kirke i sosiale medier dette koronanåret.

...
Nyeste innlegg