LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier med Aida Mahmody, innholdsprodusent for Amnesty Norge

Social Media Days AS
October 21, 2021

Aida Mahmody er innholdsprodusent for Amnesty International Norge. Aida mener det er viktig å være kritisk til det man publiserer på sosiale medier. Det er ikke vits å publisere haugevis av innlegg som ikke engasjerer. Da når man uansett ikke ut til noen.

– Hei, hvem er du?

Heisann! Jeg er 24 år gamle (relativt unge) Aida Mahmody.

Akkurat nå så tror jeg at jeg har en av de fineste jobbene jeg kunne tenkt meg. Jeg er innholdsprodusent for Amnesty Norge og er en av de ansvarlige for våre sosiale medier. Jeg har en bachelor i kommunikasjon- og medieproduksjon, og bakgrunn som hovedsakelig videojournalist. Er det en ting jeg elsker å jobbe med, så er det å produsere engasjerende videoinnhold.

 – Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Akkurat nå er det veldig travelt på jobb. Øverst på prioriteringslista ligger arbeidet for en samtykkelov. Nå som regjeringsforhandlingene pågår så jobber vi hardt for å endelig bli hørt av politikerne. Det siste vi fikk ut på sosiale medier er denne videoen. En sinnssykt viktig sak, spør du meg.

 

– Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

Det aller viktigste? Det er å høre på publikum. Ikke post bilder av «vi har vært på dette utrolige møtet i dag» med masse ukjente fjes. Det går under kategorien «lite engasjerende innhold». Hør på publikum og snakk det samme språket som målgruppen. Vær kritisk til det du publiserer! Det er ikke vits å publisere haugevis av innlegg som ikke engasjerer. Da når man uansett ikke ut til noen.

 

– Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Jeg synes DNB Ung gjør en bra jobb. Det er kult at folk som selv er i målgruppen står for innholdet. De prater et enkelt språk og klarer samtidig å spille på humor. Det treffer godt!

Ellers synes jeg PlanNorge fortjener litt skryt. Fy søren, så mye bra!

 

– Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Instagram!
Det er utrolig spennende og gøy å se at kontoen vår vokser hele tiden. Instagram er en helt fantastisk plattform hvor vi merker at vi når frem til mange. Her kan vi komme i kontakt med både politikere, aktivister, nysgjerrige ungdommer og influencere. Det er de unge som er fremtiden, så for meg er det viktig å engasjere og kommunisere med fremtidens viktige stemmer.

 

– Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Man lærer jo mye hele tiden, og det er selvfølgelig viktig for å stadig bli bedre i det man jobber med. I Amnesty har jeg lært hvor viktig det er å la folk bli virkelig kjent med situasjonen vi snakker om. Det kan være vanskelig å skape engasjement om en tematikk som er for «absurd» for den gjennomsnittlige nordmann. Å lage generelt innhold om for eksempel problematikken i et land engasjerer mindre enn om man putter et ansikt på det. Det beste er å ha en case, og gjerne skape et så nært innhold som mulig. Drømmen er selvfølgelig å møte disse menneskene personlig, og selv fange øyeblikk gjennom kameralinsen.

– Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Nå er jeg naturlig veldig glad i sosiale medier. Det er sjeldent du ser meg uten mobilen i hånda. Jeg følger mye med og vet som oftest hva som rører seg der ute. Det gir meg på en måte mye «gratis». Inspirasjonen min i Amnesty er rett og slett uretten som skjer i verden, og menneskene i disse landene som står opp for seg selv i vanskelige situasjoner. Det er så mange mennesker der ute som fengsles, diskrimineres og blir drept for helt absurde greier. Det lille jeg kan gjøre er å få lille Norge til å engasjere seg og være klar over det som skjer. Jeg bryr meg genuint om tematikkene vi jobber for, og med genuint engasjement så blir motivasjonen enda sterkere. Å få kombinere dette med det jeg elsker å gjøre, altså å produsere video, så føler jeg meg utrolig heldig som har den jobben jeg har.

...
Nyeste innlegg