LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier med Anna Strand, sosiale medier-ansvarlig hos MatPrat

Social Media Days AS
October 15, 2021

Anna har nettopp startet som sosiale medier-ansvarlig hos MatPrat. Hun er i startfasen og jobber for tiden blant annet med å videreutvikle MatPrats sosiale medier-strategi.

– Hei, hvem er du?

Hei! Jeg er Anna Strand, jeg har akkurat startet som sosiale medier-ansvarlig hos MatPrat. Jeg har tidligere erfaring fra digital markedsføring av norsk sjømat. Jeg tok hele utdanningen min innen markedsføring i Storbritannia, og publiserte i november 2020 ett akademisk studie med tema "Hvordan nå ut til Gen Z via Sosiale Media for å forsterke merkevareforhold og merkevareverdi ved bruk av digitale markedsføringsstrategier og sosiale medier".

 

– Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Jeg er fortsatt i innkjøringsfasen, men det mest spennende akkurat nå er videreutvikling av MatPrats sosiale medier-strategi, og å kommunisere rundt viktige samfunnstema rundt norsk mat og matproduksjon.

 

– Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

Ha en plan. Integrere sosiale medier med bedriftens overordnede strategi og mål, for å ikke bruke ressurser og prioriteringer på ting som ikke er relevant i det store bildet. Målgruppe og budskap bør alltid være i fokus, og derav kommer valg av kanal og aktiviteter. Samtidig må det også være lagt til rette for rask omstilling og ha åpning for endringer og trender i en bransje som endrer seg over natta.

 

– Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Vi bruker mest tid på Facebook og Instagram, men vi er også på Snapchat. Det er her vi treffer målgruppe, og som driver trafikk.

 

– Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Av erfaring har jeg lært at man kommer mye lengre ved å ha et mål og budskap med det som publiseres. Husk hvem man skal nå, og hvilke behov de har. Samtidig har jeg også lært at man må tørre å prøve nye ting for å få ønsket effekt, og alt trenger ikke alltid å være så perfekt, så lenge det har en forankring i det man har som mål. Sosiale medier skal jo i hovedsak være sosialt og gøy - både for forbruker og bedrift.

 

– Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Jeg inspireres av inspirerende Instagram-profiler, resultater og flinke folk! Jeg holder meg oppdatert innen sosiale medier særlig med podcast, i en hektisk hverdag er det topp å få nyheter inn på øret samtidig som man går fra A til B, to podkaster jeg har hørt på nylig er bla. Kommunikasjonspodden og Avdelingsmøte. Ellers liker jeg å holde meg oppdatert på nye funksjoner på plattformens egne nettsider, og andre trendsider.

...
Nyeste innlegg