LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier – med Elisabeth Bekken Vikanes, Social Media Manager i Helly Hansen

Vi har tatt en kjapp prat med Elisabeth Bekken Vikanes om sosiale medier. Hva bør din bedrift fokusere på og hvem er det som gjør en god jobb i dag?

- Hei, hvem er du?

Jeg er Elisabeth Bekken Vikanes, social media manager i Helly Hansen, i tillegg holder jeg workshops foredrag og forelesninger - fordi jeg er brennende opptatt av å dele kunnskap om markedsføring på sosiale medier.  På sommeren jobber jeg med det jeg elsker aller høyest, festivaler, og håper på en yrende festivalsommer i 2021!

- Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Akkurat nå jobber jeg med å sette opp sesongens annonser sammen med byrået vårt! I tillegg sitter vi med masse spennende content som kommer utover våren, så da jobber jeg med å få oversikt og innblikk i hva ambassadørene har levert sammen med de regionale teamene våre.

- Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

Vanskelig å nevne en. Så jeg må nevne to. Jeg synes veldig mange bedrifter glemmer kundeservice når de jobber med sosiale medier. Hvis du skal ha masse innhold der ute så må du kunne ha tid til å følge det opp. Sett av tid til å svare på direktemeldinger og kommentarer - å ignorere kommentarfelt er litt som å ignorere en kunde i det de stiller spørsmål i butikken din, bare at du gjør det i full offentlighet. Husk også å engasjere deg i positive tilbakemeldinger, hvorfor skal de engasjere seg i det du gjør, når du ikke engang gidder å gi de en like?

Det andre er å stole blindt på rykter. For eksempel ryktene som florerer om "Instagrams nye algoritmer" - om engasjementet ditt går ned, så er det kanskje fordi du leverer noe publikummet ditt ikke er interessert i lenger. Håper alle som leser dette kan love å sjekke opp datagrunnlaget for noe neste gang noen skriver på Instagram at å "lagre" en post er det beste du kan gjøre for å støtte kontoen din.

- Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Jeg er veldig stor fan av Instagramkontoen @kildesorteringioslo. Den er informativ. morsom og har et helt klart og tydelig uttrykk, i tillegg følger de opp alle spørsmål i kommentarfeltet. Det er kanskje sånn rent estetisk ikke det vakreste men de leverer akkurat det du vil ha. Visste du for eksempel at posen til mikropopcorn skal kastes i restavfallet? Selv om posen er merket som papir?

Jeg vil også kjapt nevne @mamajules.official en fantastisk gründer som lager ammevennlige kjoler og klær. På kontoen leverer hun produkt, en innsikt i en liten gründers verden og at hun heier på alle kvinner, uansett form og farge. Alt i en nydelig blanding og balanse.

- Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Vi bruker nok aller mest tid på Facebook, dette både fordi vi ser at det er kanalen hvor vi kan pushe mest variert og målrettet innhold (vi jobber internasjonalt og det gir oss for eksempel muligheten til å målrette på land og språk. Det er også her vi får mest salg av alle sosiale kanaler).

- Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Når du setter opp annonser i Facebook Ads Manager og skal sette opp budsjett - må du huske at "daglig budsjett" er det automatiske valget. Hvis du legger totalbudsjett inn der og trykker play kan du på bare et par dager bruke 2, 3, 4 ganger så mye som planlagt...

Ellers - vær åpen, ærlig og del kunnskap. Slutt å tenke at alt skal være hemmelig. Det som skjer når alle blir bedre på markedsføring i sosiale medier er at alle vil få mer relevant reklame.  

- Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Jeg inspireres av dyktige markedsførere som deler kunnskap, morsomme og spennende Instagram-kontoer. Jeg holder meg oppdatert gjennom FB-gruppa Kommunikasjonskvinner og nettsider som wearesocialmedia.com.

...
Nyeste innlegg