LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier - med Halvor Pritzlaff Njerve, visuell kommunikasjonsrådgiver i Bymiljøetaten i Oslo kommune

Social Media Days AS
August 6, 2021

Vi har tatt en kjapp prat med Halvor Pritzlaff Njerve. Hva jobber han med om dagen og hva inspirerer han i arbeidet med visuell kommunikasjon og sosiale medier?

- Hei, hvem er du?

Hei! Jeg en positiv og litt nerdete Oslogutt med alt for mange hobbyer og interesser sett opp mot antall timer i døgnet. Samtidig gjør det at jeg er nysgjerrig og ikke redd for å prøve nye ting. Evnen til å interessere meg i så mye forskjellig er nok en fordel i en mangefasettert kommunal etat som Bymiljøetaten, for vi driver med veldig mye av det som skjer i Oslo. Pluss en stor lidenskap for faget mitt, og byen min!

Utdannet journalist i Volda, med bakgrunn i både lokal- og rikspressen hvor styrken min har vært video og foto spesielt. Fritiden går aller helst til friluftsliv, enten padling, skogstur, skitur, sykling eller fiske, og er glad jeg bor nær Østmarka.

I jobben min som visuell kommunikasjonsrådgiver produserer jeg i hovedsak video, men også tekst og foto til de ulike kanalene til Bymiljøetaten. Jeg bryter gjerne opp foto-/videoredigering med tekstarbeid og rådgivning også.

- Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Akkurat nå har jeg flere store videoprosjekter om alt fra myrrestaurering til ferdigstillelse av Tiedemannsparken og andre store byutviklingstiltak, samtidig som jeg bidrar i den «daglige driften» spesielt på Instagram og Facebook. Oppå det kommer opptaksdager for sommerkampanjen vår og diverse møter. Så det er nok å gjøre, kan du si!

- Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

Forstå nytten av hva sosiale medier er til for, og kommunisere på brukernes premisser. Ikke publiser innhold som ikke gir merverdi for mottakeren av budskapet, og sett av tid til å være aktiv i kommentarfeltet. Nest viktigst er å slutte med videoer som har eviglange introduksjoner, hvor folk sier navnet sitt og stillingstittel samtidig som det står rett ved siden av hodet deres. Når du kun har ett sekund til rådighet før man scroller videre, så må man kutte ut alt som er unødvendig.

Vi må huske hvem vi er til for: Et sosialt medie innebærer å kommunisere med og ikke bare til brukerne.

- Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo fordi de bruker dialog-delen aktivt, og det er nytenkende kommunikasjonsarbeid innen renovasjon. Det er folkeopplysning uten å være belærende, og man er til på brukernes premisser. Og Norstat, som klarer å hente ut de mest obskure faktaene og presentere dem helhetlig, tydelig og spissformulert. Imponert av hvor god samtalestarter en post fra dem kan være. Det er en egenskap som står høyt i kurs hos meg! Åh, og Miljødirektoratets IG-Stories, de er utrolig dyktige og inspirerer meg til å bli bedre på story selv!

- Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

For meg er det naturlig nok Instagram, siden jeg har hovedansvaret for den kanalen. I arbeidstimer er det ofte innhold som har Facebook som primærkanal. Naturlig nok tar en 9 minutters videoreportasje om nye Jordal Amfi ganske lang tid å klippe, og krever også sine opptak og forberedelser, i tillegg til å svare på noen hundre kommentarer i etterkant. I mellom der skal det helst 3-5 poster på Instagram i løpet av uka også, gjerne med stories og mange DMs å svare på, så det er nok de to det går mest i. Heldigvis har andre i teamet andrehovedansvar, som LinkedIn og podkast, og vi har en tydelig rollefordeling.

- Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Det er påfallende få som prioriterer verdien av et fagmiljø. Å få tilbakemeldinger før jeg publiserer verdsetter jeg høyt, det oppstår gode faglige diskusjoner.

De fleste kommunikasjonsteam kunne trolig økt staben betraktelig, uten at det ville blitt noe mindre å gjøre. Man hadde bare fått realisert flere gode idéer! Det hadde blitt rom for feiling, læring og forbedring. Kommunikasjonsbransjen har stort press på tilstedeværelse, men ikke nødvendigvis på god kommunikasjon i sosiale medier. Jeg er heldig som får jobbe i et team som er prisvinnende for fagmiljøet sitt. I ett tilfelle kan jeg være sparringspartner som får anslaget i en annens video til å sitte, men de andre kan også bistå i spissformulering av tittel og ingress på min sak. Eller det kan være stikk motsatt, og det gjør at vi blir bedre! Hva god kommunikasjon er, finnes det ingen fasit på, men hva dårlig kommunikasjon er, finnes det mange eksempler på. Den viktigste erfaringen har jeg med meg hver dag: Kommunikasjon har ikke to streker under svaret. Lytt til kollegene dine og publikummet ditt!

- Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

På sosiale medier kan man aldri hvile på laurbærene. Én viral sak sikrer deg ikke lojale følgere eller styrket omdømme på lang sikt. Statistikk er noe jeg følger med argusøyne, og analyserer hvordan publikum mottar og reagerer på innholdet jeg lager, og justerer og oppdaterer ut i fra det. Måten teamet jobber sammen på gjør at jeg blir både inspirert og holder meg oppdatert.

I tillegg ser jeg opp til blant annet Vox i USA, som gang på gang lager fantastisk god journalistikk presentert på en visuelt genial måte. Å holde seg oppdatert er ganske sammensatt vil jeg si. For video plukker jeg opp nye triks særlig fra YouTube. Blir inspirert og holder meg oppdatert gjennom andre virksomheters innhold, uavhengig av kanal.

Det finnes også flere gode grupper på Facebook, podkaster, fagprater på Clubhouse og en fagpresse som dekker kommunikasjonsfeltet. Og så er det stas å kunne møte bransjekolleger til samlinger en gang i ny og ne. Gleder meg til vi har fått to doser i armen!

(Foto: Marius Dalseg)

...
Nyeste innlegg