LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier med Kamilla Karlsholmen Hauge, kommunikasjonsrådgiver i Miljødirektoratet

Social Media Days AS
October 8, 2021

I Miljødirektoratet jobber Kamilla og kommunikasjonsavdelingen med å formidle både stort og smått! Alt fra funnene i den nye rapporten fra FNs klimapanel, til hvordan fortelle en mindre gruppe akvariumseiere at de må bli kvitt ulovlig importerte mosekuler som kan inneholde skadelige sebramuslinger.

– Hei, hvem er du?

Hei! Jeg heter Kamilla Karlsholmen Hauge, og jeg jobber i kommunikasjonsavdelingen i Miljødirektoratet. Jeg jobber med alt fra mediehenvendelser til visuell profil, men er først og fremst fagansvarlig for sosiale medier. Det betyr at jeg har hovedansvar for å drifte og utvikle kanalene våre, utvikle kompetansen i organisasjonen og se kanalene våre i sammenheng. I tillegg lager jeg en del innhold sammen med dyktige kollegaer i sosiale medier-teamet.

 

– Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Jeg er veldig heldig som har flinke kollegaer som både før meg, og sammen med meg, har gjort mye for å utvikle oss i sosiale medier. Mye av jobben går derfor ut på å videreutvikle det som allerede fungerer.

Vi jobber også med mange praktiske problemstillinger. Akkurat nå prøver vi å øke kompetansen vår på å nå riktige målgrupper. Miljødirektoratet jobber med alt fra klimaendringer til miljøgifter, fremmede arter og friluftsliv. Vi har derfor store og smale målgrupper. Nå forsøker vi å finne ut av hvordan vi effektivt kan fortelle flest mulig om funnene i den nye rapporten fra FNs klimapanel, men også hvordan vi kan fortelle en mindre gruppe akvariumseiere at de må bli kvitt ulovlig importerte mosekuler som kan inneholde skadelige sebramuslinger.

 

– Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

Som direktorat er vi opptatt av vår rolle. Den tar vi også med oss når vi er på sosiale medier. Vi skal være en synlig og ettertraktet ekspert på miljø og klima. Jeg tror rolletenkningen fint kan være overførbar til andre virksomheter: Hvilken rolle skal min virksomhet ha i feeden til folk? Da blir det enklere å forstå hva du kan dele, og hva brukerne forventer av deg.

 

– Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Her kan jeg trekke frem flere, men innenfor eget saksområde synes jeg Norsk Friluftsliv, Bymiljøetaten i Oslo og Renovasjons- og gjenvinningsetaten er gode på å gi følgerne den informasjonen de trenger, i de kanalene de bruker.

 

– Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Hos oss er alle kanalene like viktige, fordi vi forsøker å nå så mange ulike folk med mye forskjellig informasjon.

Instagram krever nok litt ekstra jobb fordi det er et svært visuelt medium. Det samme gjelder til dels Facebook. Vi bruker også litt tid på å etablere oss på LinkedIn, som er vår nyeste kanal. I tillegg har Twitter vist seg å være en effektiv kanal for å dele kjappe nyhetsoppdateringer, noe som heldigvis ikke krever så mye tid.

 

– Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Det er viktig for oss å ha nettsider som gir god og utfyllende informasjon. Da vi nylig la ut en post om at det ikke lenger er tillatt å plukke rumpetroll på grunn av en smittsom amfibiesopp, var det flere som etterspurte mer informasjon. Det er tidkrevende å følge opp kommentarfeltet uten å kunne vise til supplerende informasjon. De ulike kanalene våre jobber best sammen!

 

– Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Jeg blir inspirert når jeg ser virksomheter bruke sosiale medier for å gjøre det lettere for folk å få informasjon de trenger (eller ikke visste at de trenger). Her synes jeg Politiets nettpatruljer har vært gode.

Jeg holder meg hovedsakelig oppdatert ved å følge med på hva andre gjør i de ulike kanalene. Det blir en del scrolling. Da er veldig greit at aktører som Elg deler nye oppdateringer og trender om sosiale medier på Instagram.

 

...
Nyeste innlegg