LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier med Pernille Schønfeldt Borchgrevink, leder i forbrukerredaksjonen i DNBs mediehus

Social Media Days AS
September 3, 2021

Pernille og resten av teamet i forbrukerredaksjonen til DNB jobber hele tiden med å fornye seg og måten de kommuniserer på - kreativt, visuelt og digitalt. Det er viktig å tilpasse seg og være relevante for målgruppene som har vaner i konstant utvikling, sier Pernille.

– Hei, hvem er du?

Pernille Schønfeldt Borchgrevink, leder i forbrukerredaksjonen i DNBs mediehus, DNBNyheter. DNB Nyheter skal gjøre folk klokere på egen økonomi gjennom kommunikasjon som opplyser, skapertillit, engasjerer og motiverer til handling.

– Hvem er vi:

·       Redaktør: Vibeke Hansen

·       To redaksjoner: Forbruker- og finansredaksjonen

·       To redaksjonssjefer

·       12 innholdsprodusenter

·       To nettaviser

·       Fire podkaster

·       Innholdskonsepter i sosiale medier (for eksempel @dnbung på Instagram).

·       Eget studio

 

– Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

For øyeblikket jobber jeg med særlig to ting som får blodet mitt til å bruse: En ny kanalstrategi for sosiale medier, og lansering av vår nye UNG ambassadør, Connie Lunde.

 

– Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Jeg bruker mest tid på Facebook sine kanaler (Facebook og Instagram), men også TikTok og Snapchat. Vi jobber som nevnt med ny kanalstrategi, noe som innebærer testing av kanaler og konsepter tilpasset en ny kanalmiks.

DNB Nyheter har skiftet fokus de siste årene fra å kun lede trafikk inn til egen nettavis, til å skape gode opplevelser på målgruppens premisser og der de befinner seg.

Vi jobber hele tiden med å fornye oss og måten vi kommuniserer på - kreativt, visuelt og digitalt. Vi må tilpasse oss og være relevante for målgruppene våre som har vaner i konstant utvikling.

– Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

 

Seks ting jeg har lært:

  • Rendyrket konsept og visuell profil: Et rendyrket konsept og en tydelig visuell profil. Husk at det er rom for nisjekonsepter i sosiale medier.

 

  • Hyppig og forutsigbar frekvens på postingen: Vær til stede i folks hverdag og algoritmene til kanalen du bruker.

 

  • Tenk på målgruppen: Lag innhold som målgruppen er interessert i, ikke om det du/bedriften bryr deg om.

 

  • Gi merkevaren din et ansikt: Bruk ekte mennesker målgruppen assosierer seg med. Sosiale medier er en ypperlig anledning til å bygge opp et ansikt på merkevaren din og øke "liking". Enten det er interne eksperter, eller slik DNB har gjort med forbrukerøkonom, Silje Sandmæl eller UNG ambassadørene.

 

  • Ha tålmodighet. Du bør ikke behandle sosiale medier som noe kampanje-basert. Det er en maraton der du vil møte på hindringer og måtte videreutvikle deg.

 

  • Sosiale medier er en jobb: Dediker ressursene som kreves for å gjøre den jobben dere har bestemt dere for. Det å lykkes med sosiale medier er ikke venstrehåndsarbeid.

 

– Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

Skal du lykkes med sosiale medier er du nødt til å forstå mekanismene bak og hvordan menneskene du møter oppfører seg på de ulike plattformene.

Mitt råd er: Gjør research, sett et tydelig konsept og tenk organisk.

Det er modig å satse på organiske innholdskonsepter i sosiale medier fordi det krever tid å bygge opp og vil mest sannsynlig ikke gi umiddelbare resultater. Men, sosiale medier er et "always on" løp, der målet bør være å få flere venner/bygge relasjoner.

– Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Jeg synes Politiet er et godt eksempel. De har lyktes med å få ut sine budskap ved å tilpasse seg ulike kanaler og målgrupper. De er utrolig flinke på Twitter og TikTok.

Også Redningsselskapet har vært gode på TikTok der de har laget god underholdning rundt viktig informasjon om vannsikkerhet, - til en målgruppe som det er vanskelig å nå.

– Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Jeg blir inspirert hver eneste dag, enten det er gjennom noe jeg selv ser i sosiale medier eller noen av kollegene mine deler. Jeg tror det er en fordel å være litt some-junkie for å kunne klare å holde seg oppdatert i et landskap i konstant endring.

Heldigvis har vi et sterkt fagmiljø i DNB med takhøyde for deling, diskutering og ikke minst,- det å gjøre feil. Sosiale medier er en lekeplass der du heller bør gjøre et par feil enn å gjøre alt «riktig».

...
Nyeste innlegg