LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier - med politibetjent Mari

Social Media Days AS
January 29, 2021

Vi har tatt en kjapp prat med Mari om sosiale medier. Hva bør din bedrift fokusere på, og hvem er det som gjør en god jobb i dag?

- Hei, hvem er du?

Mari, heter jeg. Er 33 år og jobbet med litt forskjellig før jeg utdannet meg som politi. Forståelse og formidling av informasjon har vært en rød tråd gjennom karrierevalgene mine. Mitt hjerte banker for kommunikasjon på nett! I jobben hos Nasjonalt cyberkrimsenter (NC3) hos Kripos får jeg kombinert denne lidenskapen med det å være politi.

- Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

For tiden jobber jeg med å skape gode møter mellom publikum og politiet på nett. Dette arbeidet krever et tverrfaglig samarbeid med forskjellige hoder, blant annet er kunnskap om kommunikasjon i sosiale medier er viktig. Hos NC3 har vi som regel mulighet til å teste ut nye idéer. Konseptene vi utvikler håper jeg vil gagne hele politietaten og våre brukere i fremtiden. Arbeidsdagen består av en del prøving, og litt feiling. Stort sett er det veldig spennende og gøy!

- Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

I sosiale medier synes jeg en bedrift burde fokusere på åpenhet og kunnskap, helst med et glimt i øyet. Jeg tror en god relasjon i fredstid sørger for at brukeren vender seg til deg hvis behovet for din tjeneste dukker opp i fremtiden.

- Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Jeg synes det er mange aktører skiller seg ut positivt i sosiale medier, men noen er en sann glede å følge med på. En personlig favoritt er instagramkontoen til Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo kommune. Aldri har det vært så gøy med kildesortering. I tillegg har de alltid svar på lur, hvis du brenner inne med spørsmål om søppel.

- Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Hos NC3 jobber vi med å forstå flere av de store plattformene, siden vi driver med metodeutvikling. I løpet av den senere tiden har politiet viet mye oppmerksomhet til TikTok, fordi vi opplever å møte ungdommen på deres arena der. I tillegg må vi opparbeide oss kunnskap om hvilke trender som sirkulerer, noen ganger er vi nødt til å ta tak i de oppfordringene som ikke går overens med norsk lov.

- Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Den største lærdommen jeg har fått i mitt arbeid er hvor viktig det er at politiet er til stede i sosiale medier. Vi møter personer vi kanskje aldri hadde snakket med ellers. Å ha god dialog med borgerne via internett mener jeg er et forebyggende tiltak i seg selv. I tillegg håper jeg det er med på å styrke tilliten til politiet.

- Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Jeg blir inspirert av mye. Sterke stemmer som utfordrer, gode visuelle fremstillinger og historiefortelling fra miljøer man ikke kjenner så godt fra før. Via nettverk og sosiale medier får jeg stadig nye inputs som jeg tar med meg inn i min egen jobb.

...
Nyeste innlegg