LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier med Siri Platou, byråleder i Elg

Social Media Days AS
October 29, 2021

Siri Platou er byråleder i SoMe-byrået Elg. Hun heier på kanaltilpasset og unikt innhold!

– Hei, hvem er du?

Hei! Jeg heter Siri Platou og er byråleder i SoMe-byrået Elg som spesialiserer seg på kanalkreativitet og digital synlighet – både organisk og betalt.

– Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

I Elg skjer det mye spennende om dagen! Vi utvikler og videreutvikler nye og eksisterende kunder, vi ansetter flere elger også er vi i noen kule pitcher, så dette blir en hektisk høst. Denne uken fyller også Elg tre år og blir løftet opp som selvstendig byrå i byrånettverket Ahead, så det var en fin bursdagsgave.

– Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

Bedrifter bør kun publisere kanaltilpasset innhold levert på målgruppens premisser. De må være relevante og tydelige på hva de skal snakke om. Og kanskje enda viktigere – hva de ikke skal snakke om. Så må man tørre å utfordre etablerte sannheter og bransjer, og gjerne ta et standpunkt. Man kan ha en leken snert både visuelt og i tone of voice – selv om man jobber i en konservativ bransje. Ofte tror jeg mange blir redd for humor og lekenhet – men dette er ikke noe å være redd for! Men det krever litt mer enn tradisjonelt innhold og må gjøres av flinke folk.

Og ikke undervurder godt organisk innhold. Når mange snakker om sosiale medier, tenker de primært på annonsering. Mens vi i Elg mener at godt organisk innhold er vel så viktig, som betalt. Mange annonsører er fortsatt litt konservative med tanke på både kanalvalg og budskap, så her er det gøy å teste.

– Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Det finnes noen flinke, men jeg må si at mange fortsatt har en vei å gå. Men det er gøy når noen overrasker. Sånn som da ABBA lanserte ny musikk og markedsførte det primært på TikTok. På under en måned har de nesten 2 millioner følgere på TikTok, og har brukt kanalen til å tease sin nye musikk, samt å skape en sterkere relasjon til en yngre målgruppe. De har kastet seg rundt på trender og den mest populære videoen har over 20 millioner visninger!

To merkevarer som har tatt et sterkt standpunkt disse dager er Uber og Lyft. De har gått høylytt ut mot Texas sin nye abortreform, hvor man kan bli saksøkt dersom man finnes skyldig i å ha bistått til at en kvinne tar abort etter seks uker. Dette betyr i praksis at sjåførene kan bli saksøkt om de transporterer en kvinne til en abortklinikk. Derfor dekker selskapene 100% av saksomkostningene og eventuelle bøter dersom deres ansatte blir saksøkt.

 

– Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Elg har etter min (kanskje ikke helt objektive) mening Norges beste SoMe-konto på Instagram. Sjekk ut @elg.oslo for siste nytt innen sosiale medier, digitale trender og inspirasjon. Dette er en fargerik konto som på kort tid har blitt en av de største byråkontoene på Instagram. Den er viktig både for å posisjonere Elg som SoMe-byrå, men også for salg og rekruttering.

Følg oss også på LinkedIn, der kommer det mye godt innhold fremover. Og så jobber vi masse med community management og aktivt organisk engasjement. Jeg håper folk synes at Elg har snert og egenart, og at vi tar konseptet vårt helt ut. Viktig å ta sin egen medisin!

– Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Tidligere utviklet vi primært overordnede innholdsstrategier, men nå ser vi mer behov for spesifikke kanalstrategier. De fleste bedrifter er på sosiale medier, men mangler en konkret plan per kanal. Og overraskende mange norske merkevarer kjører ut samme innhold i alle kanaler. Dersom innholdet er likt, er det ingen grunn til å følge deg i flere kanaler. Husk: alltid kanaltilpasset og unikt innhold!

– Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Det er ingen hemmelighet at jeg bruker mye tid på sosiale medier daglig. Faglig bruker jeg LinkedIn for å holde meg oppdatert på folk i bransjen, men også for å stalke spennende profiler.

Det er alltid lærerikt å ta uforpliktende kaffeprater med folk, uavhengig om man skal rekruttere eller bare utvide nettverket. Privat bruker jeg Instagram, TikTok og Snapchat, men legger nesten aldri ut noe selv. Tror jeg har blitt miljøskadd

Folk som er rause inspirerer meg. Og er de flinke i faget på toppen, er det nydelig. Vi må tørre å være mer rause med hverandre, både i samfunnet, men også i bransjen. Selv om man er konkurrenter, kan man rose hverandre og heie på hverandre fra sidelinjen. I Elg skal vi være RARE (Rause, Ambisiøse, Rebelske og Energiske) hver dag. Og vi oppfordrer alle andre byråer til å være det samme!

...
Nyeste innlegg