LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier med Stine Friis Hals, digital markedsfører i Aschehoug Forlag

Social Media Days AS
September 23, 2021

Stine Friis Hals er Digital konsulent hos Aschehoug forlag. Hun synes blant annet at det som er så gøy med å jobbe med sosiale medier, er at man må tenke fort og sakte samtidig.

– Hei, hvem er du?

Jeg er Stine, eller «Aschehoug forlag på Instagram» som mange kjenner meg som. En ihuga strikker, britisk royal watcher og avhengig av city building-spill.

Jeg bor på Grünerløkka, sykler til jobb, er utdanna tekstforfatter fra Westerdals og alle de klisjeene der. Jeg jobber med digital markedsføring i Aschehoug forlag, med alt fra planlegging, produksjon, posting, annonsering og analyse. På fritiden strikker jeg en hel del, og jeg syns det er spennende å jobbe med analoge objekter som bøker og strikketøy i digitale flater.

 

– Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Akkurat nå står vi i startgropa av den såkalte bokhøsten, og jeg planlegger og plotter for hvordan vi kan utnytte nye formater og funksjoner til forfatternes fordel i tiden fremover.

 

– Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

Å tenke på hva følgerne ønsker seg. Både i form av budskap og format. En ting er hva vi som merkevare ønsker å fortelle, men hvordan vi sier det er det målgruppa som avgjør. Dette er så grunnleggende kunnskap i kommunikasjonsfaget at jeg tror mange av oss rett og slett glemmer det fra dag til dag.

 

– Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Dianas salonger på Grünerløkka har vært formidable under korona, syns jeg. Måten de har kombinert direktesendinger og salg er så gøy, og det skaper en enkel måte å shoppe på. De er størrelsesinkluderende, glade og sprudlende, og menneskeliggjør butikken sin. Å følge dem på Instagram er akkurat like hyggelig som å handle hos dem.

Også må jeg nevne Kildesortering i Oslo, som er en av mine favorittkontoer på Instagram. De har virkelig funnet ut hva målgruppa ønsker å vite, og hvordan de best formidler det. Her er det kun praktisk info, og ikke masse vrøvl jeg ikke har behov for.

 

– Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Instagram! Bookstagram er en stor greie, og det gjelder å henge på så godt man kan. Instagram er jo en velsignelse og en forbannelse. Utrolig gøy plattform, men vanskelig å forstå seg på innimellom, og vanskelig å henge med i svingene på alt det nye som lanseres. Men det er det som gjør det gøy, fordi det aldri er bare medvind.

 

– Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Det er viktig å ha en god plan, og vite hva du vil, og ikke minst hvorfor du er til stede i akkurat denne kanalen. Man må ikke nødvendigvis kaste seg på siste trend og alle de nye plattformene, bare for å gjøre det.

Samtidig skal man også noen ganger drite i planene og gjøre det som føles riktig, kaste seg på en ny kanal og produsere det man mener blir bra.

Og det er jo nettopp dette som er så gøy med denne jobben, at man må tenke fort og sakte samtidig. Merkevarebygging og døgnfluer går hånd i hånd, og man vet aldri hva som gjelder om to uker.

 

– Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Det er inspirerende å logge seg på Instagram og se at en post om Sigrid Undset kan gjøre det så bra, eller at en debutant får masse fine kommentarer om debutboka si.

Jeg er vel ikke alene om å av og til poste innlegg eller annonser som jeg ikke er 100% sikker på hvilken vei vil gå, og det å logge på og bli overrasket over resultatene gjør alltid at det kribler i magen. Det hadde jo vært utrolig gøy å vite hva Undset følte om å få så mange likes på Instagram.

Instagram er vel også der jeg holder meg oppdatert på sosiale medier. Det er så enkelt å finne gode kontoer, både norske og internasjonale, som raskt forteller meg nytt, og lærer meg nye funksjoner. Også skal man heller aldri undervurdere verdien av et godt google-søk.

...
Nyeste innlegg