LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier - med Susanne Bjerga Todnem, eier av Somedian

Social Media Days AS
January 29, 2021

Vi har tatt en kjapp prat med Susanne Bjerga Todnem om sosiale medier. Hva bør din bedrift fokusere på, og hvem er det som gjør en god jobb i dag?

- Hei, hvem er du?

Jeg er en plantegal lesehest som er utdannet journalist. Noe av det kjekkeste jeg har gjort er å jobbe og bo i utlandet. I seks år har jeg jobbet 100 % remote, og jobbet fra blant annet Vietnam, Seychellene og USA. Jeg har bakgrunn fra IT-bransjen, og blant annet Zettle by PayPal i Stockholm. For fem år siden startet jeg mitt eget firma, Somedian, for å hjelpe bedrifter med sosiale medier. Jeg har de siste årene også tatt på meg ulike styreverv. I 2020 startet jeg podkasten Avdelingsmøte med en bransjekollega, og har innsett at podkast er megagøy. Nå har jeg også startet en liten nettbutikk, bare for gøy.  

- Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

I 2021 har jeg fått to store nye oppdrag innen energi og IT. Begge kundene er nytenkende og har store planer. Det er det sykt gøy å få være med på! Og så er det ikke til å stikke under stol at jeg er over gjennomsnittet glad i planter, så gleden var stor i da jeg i april landet min første hagesenter-kunde.

- Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

Det er å spørre seg selv hver gang du poster: "Er dette relevant for målgruppen min?" Ellers så synes jeg at bedrifter bør tenke kvalitet over kvantitet når det kommer til innhold.

- Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Isipisi! De ruler på å ha en rød tråd i det de gjør, og de nailer det visuelt.

- Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Skomakerens barn, for å si det sånn. Jeg bruker hele dagene til å styre kunders sosiale medier, så jeg nedprioriterer dessverre egne kanaler støtt og stadig. Men på vegne av kunder er det nok Facebook og LinkedIn jeg bruker mest tid på. Personlig bruker jeg LinkedIn mye mer enn jeg gjorde for ett år siden. Det er den kanalen jeg planlegger å bruke mer tid på dette året.

- Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

For meg er det aller viktigst å ikke være redd for å prøve og feile. Jeg tar i bruk nye funksjoner med en gang de lanseres, bare for å gjøre meg kjent med dem. Jeg tror det at å bare gjøre, lærer deg mer enn å sitte og lese om ting. Eller så følger jeg flinke folk i de kanalene jeg vil bli bedre på. På LinkedIn følger jeg for eksempel Fredrik Fornes og Kyoko Takeyama. Begge er mennesker jeg kjenner som deler nyttig innhold jeg kan lære noe av.

Jeg har også en Kindle, et lesebrett, for å kunne laste ned nye bøker med en gang de kommer ut. Jeg sluker alt som handler om markedsføring, entreprenørskap og teknologi. Ellers liker jeg å høre på podkaster og hente inspirasjon på Pinterest.

...
Nyeste innlegg