LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier med Torunn Nordbø, daglig leder for Opplysningskontoret for brød og korn

Social Media Days AS
October 1, 2021

Torunn forteller at interesse for god bakst og sosiale medier har vist seg å være en god kombinasjon!

– Hei, hvem er du?

Jeg er en bakeglad dame som gjerne deler bakst og baketips på sosiale medier. Jeg er utdannet ernæringsfysiolog og har jobbet med mat, kommunikasjon og ledelse i over 30 år. De siste 14 årene har jeg vært daglig leder for Opplysningskontoret for brød og korn hvor formidling av kornfakta og bakeinspirasjon er sentralt. Interesse for god bakst og sosiale medier har vist seg å være en god kombinasjon.

 

– Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Koronatiden har bidratt til ekstra bakelyst og økt etterspørsel etter tips og oppskrifter. Vi følger sesongene, og akkurat nå pågår innhøsting av korn. Så jobber i disse dager med innhold både om bærekraftig kornproduksjon og god bakst for høstmånedene og julefeiringen.

 

– Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

En utstrakt misforståelse har vært at formidling via sosiale medier er «gratis» i forhold til tradisjonelle medier. Det nytter ikke bare å ha en konto på sosiale medier. Man må bruke tid på å lage godt innhold og følge opp brukerne. I tillegg må man helst supplere organisk innhold med betalt.

 

– Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Elin Vatnar Nilsen med @kremno_elin som deler av sin kunnskap gjennom bl.a. kunnskapsmandag og ikke er redd for å by på seg selv er en god representant for bakebloggerne. Og Mette Havre har satt søkelyset på matsvinn og hvordan vi sammen kan redde maten fra søpla gjennom blogg og instagramkontoen @spisoppmaten.

– Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Bruk av sosiale medier har hatt en rivende utvikling siden vi etablerte våre første kontoer på Facebook og Instagram. Disse har vi bygget sten for sten, og blitt mer bevisst på hvem som bruker de ulike kanalene og hva de ønsker av innhold. Filmene våre har vi samlet på egen Youtube-kanal. Vi skulle gjerne hevet oss på både Pinterest, Snapchat og Tiktok, men det hadde krevet mye mer ressurser enn vi har til rådighet.

 

– Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Et masterprogram i digital kommunikasjonsledelse på BI var en viktig inspirasjonskilde og ga en bratt læringskurve, særlig for meg som ikke er digitalt innfødt.

 

– Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Mat- og bakeprofiler er viktig inspirasjon i mitt arbeid. Men først og fremst har jeg hatt, og har veldig gode digitale rådgivere, som Kulturbyrået MesénResonate og Plikstre.

...
Nyeste innlegg