Trine har jobbet med digital markedsføring i snart 15 år, innen mange forskjellige bransjer. Hun innså for lenge siden at man aldri blir utlært.
– Hei, hvem er du?
Hei! Jeg er Trine Fløtre-Gansmoe. Digital markedsfører av tradisjonsverktøy for Verktøy AS på dagtid og strikkedesigner/produktutvikler på kveldstid. Kone, mamma, hundemor, DIY-gal og garnavhengig. Bruker alt for mye av tiden min på SoMe og har vel innsett at jeg er over gjennomsnittet glad i tall og digital tilstedeværelse. Jeg har jobbet med digital markedsføring i snart 15 år, innen mange forskjellige bransjer og innså for lenge siden at man aldri blir utlært.
– Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?
Akkurat nå jobber jeg med en ny nettbutikk for Verktøy AS, den trenger en kraftig oppgradering. Her må vi ta hensyn til at mange av kundene våre er på den eldre siden av skalaen og ikke alle er vant til å handle på nett. En stor del av jobben går på å bygge tillitt. Vi har faktisk enda folk som bestiller via katalogen, selv om Verktøy har hatt nettbutikk siden midten av 90-tallet. De var tidlig ute!
Samtidig holder jeg på å lansere min egen bedrift, Fløtre, internasjonalt. Her designer jeg strikketilbehør og strikkeoppskrifter til andre garnavhengige mennesker. Med besøkende på nettsiden fra 82 forskjellige land i 2020 er det på tide å lansere nettbutikken på engelsk også. Tilstedeværelse på TikTok og Pinterest er grunnen til den internasjonale interessen, noe som er veldig spennende for meg som markedsfører.
– Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?
Testing, testing, testing. Det som funket i går, trenger ikke å funke i morgen. Definer målene dine, bruk tid på testing og når du finner noe som virker, fortsett med det så lenge det gir resultater. Slutt aldri å prøv ut nye ting, du kan fort bli overrasket over resultatene. Husk at det fremdeles er mulig å oppnå høy organisk trafikk i de rette kanalene.
– Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?
Akkurat nå synes jeg Redningsselskapet er veldig gode på TikTok, fordi de er utrolig gode på å bruke trendene og humor for å spre budskapet sitt, samtidig som jeg stadig lærer noe nytt som er viktig. Så må vi ikke glemme Stavanger Kommune på Facebook, de er helt rå der.
– Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?
Vi bruker mest tid på Facebook for Verktøy, det er der vår målgruppe bruker mest tid og det er den kanalen som konverterer best. Men vi har profiler i de flest kanaler og tester alltid nye ting, også TikTok og Pinterest.
For Fløtre bruker jeg mest tid på Instagram, spesielt Reels, i tillegg til Pinterest og TikTok. Jeg er overrasket over hvor mange bestillinger som kommer inn via TikTok og hvor gode resultater man kan få ved å bruke Pinterest strategisk.
– Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?
At Pinterest er undervurdert! Spesielt for bedrifter innen interiør/mat/diy/kreativitet/verktøy osv. er Pinterest fantastisk. Her er det fremdeles mulig å oppnå ganske kraftig organisk rekkevidde og trafikk. Også her er det video som fungerer best for oss.
– Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?
Jeg har ingen faste steder jeg går til for inspirasjon eller oppdateringer, men jeg snakker jevnlig med andre markedsførere og det er nok det som driver meg mest, det er så utrolig mange flinke folk der ute som gjør mye spennende.