LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier med Takin Kroop, Digital Marketing Specialist i Polestar

Social Media Days AS
August 6, 2021

Takin Kroop har jobbet mange spennende steder med markedsføring og sosiale medier. Han er veldig spent på hvordan markedsføring kommer til å se ut de neste 5 til 10 årene.

- Hei, hvem er du?

Jeg heter Takin, og er en sosiale medier- og bilnerd. Jeg startet min karriere i sosiale medier under mine studier ved Høyskolen Kristiania. Jeg hadde gleden av å jobbe med mange spennende kunder i min første jobb hos Fanbooster, og har siden jobbet med noen av de største merkevarene i Norge. Jeg har også vært leder for sosiale medier i Petter Stordalens Nordic Choice Hotels, før COVID-19 inntraff og jeg landet i Polestar.

De siste ni årene har jeg jobbet med markedsføring, merkevarebygging og salgskonvertering i sosiale- og digitale medier. I tillegg til at jeg er født i en alder der 56K-modemet var min natta-sang er jeg ekstremt spent på hvordan markedsføring kommer til å se ut de neste 5-10 årene.

- Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Nå har jeg satt hele mitt hjerte til å snakke om bærekraft, innovasjon og teknologi på vegne av Polestar i Norge. Jeg jobber med alt innen digital markedsføring – alt fra søk, sosiale medier, display, grafisk design og produksjon. Og jeg elsker det.

Å jobbe med en merkevare som er ny i et marked, og ikke minst en global startup  - gjør at man har et spillerom til å teste og ikke la seg binde av bransjenormer. Polestar gjør veldig mye spennende og innovativt, ikke bare når det kommer til bilene og hvordan vi jobber med bærekraft – men også merkevare og merkevarebygging.

- Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

Det er veldig vanskelig å velge én ting. Men om jeg skulle prioritert noe så er det å ikke glemme organisk om man går inn for å satse på annonsering. Jeg har erfart i stor grad at økt engasjement i det organiske påvirker betalte plasseringer positivt, og motsatt.

Mitt aller beste tips er å sette til side en del av et månedlig markedsbudsjett til «boosting» av innhold i sosiale medier. Innholdet burde helst ha som hensikt å drive trafikk til web for å bygge retargeting-målgrupper. Men reglen er at du kun booster innhold som gjør det bra organisk. Ikke sett penger på Facebook-poster som ikke flyr godt av seg selv.

- Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Altibox har en spesiell plass i mitt hjerte. Det er en av få aktører jeg har opplevd at virkelig har tatt til seg hva det vil si å være sosial, i sosiale medier. For meg handler det ikke bare om å svare på kommentarer, eller meldinger, men også det å erkjenne hvilken rolle din virksomhet skal spille i feeden til alle du når, og hvordan det skal passe inn i alt annet som er i kanalen.

- Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Jeg bruker mest tid på Facebook, da vi ser at vi fortsatt får mye igjen for tid brukt i kanalen. Det har vært spekulert lenge i at folk bruker mindre tid på Facebook, og at man flykter til andre kanaler. Min erfaring er at Facebook fortsatt er et godt sted å drive med «always-on» aktiviteter og kampanjer.


- Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Det aller viktigste jeg har lært er verdien av testing. I min første jobb i Fanbooster, sammen med Thomas Moen og Alexander Grimstad gjorde vi sport ut av å teste alt hele tiden. Det lærte meg at selv den minste endring og justering kan ha stor effekt på resultatet. Særlig nå som jeg jobber i et større selskap med større budsjetter. Da kan farge på bilen, vinkelen, lock-up på filmer og plassering ha mye å si.

- Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Dette høres kanskje litt corny å si, men jeg inspireres av resultater. Noe av det beste jeg vet er å vise til gode resultater fra kampanjer og aktiviteter. Men selvfølgelig er det jo ikke alltid sånn at man treffer gull første, eller hver gang – og nettopp derfor er det givende å teste hypoteser og se fruktene av arbeidet man gjør i resultatene man skaper.

Jeg følger bloggen til Falcon.io, får med meg tips og triks fra Astrid Valen-Utvik, og sparrer ofte med spesialister i byråer vi jobber med.

...
Nyeste innlegg