LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier med Christian Bustillo, som driver markedsføringsbyrået Bakerste Rad AS

Social Media Days AS
December 2, 2021

Noe viktig Christian har lært, er hvor viktig ekte og genuin dialog gjennom sosiale medier faktisk er. - «Alle vet» at dette er viktig, men hvis det var så fryktelig enkelt så hadde alle sammen lyktes, ikke sant!? Sier Christian

– Hei, Hvem er du?

Heisann, Christian Bustillo her! Jeg driver markedsføringsbyrået Bakerste Rad AS i tillegg til min egen personlige merkevare christianbustillo.no. Jeg lever et litt nomadisk familieliv hvor jeg bor ca 50/50 i Norge og Spania og har gjort det de siste årene.

Jeg jobber mye med strategi ute hos kundene våre, og som navnet på selskapet tilsier, så leverer vi markedsføring fra, ja.. bakerste rad. Litt sånn «utenfor boksen».

En fantastisk kunde som jeg jobbet med for en tid tilbake beskrev samarbeidet vårt med blant annet «en kombinasjon av faglig tyngde og ville idéer».
 

– Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Akkurat nå jobber jeg med å utvikle Bakerste Rad sin posisjon i markedet. Dette byrået har fram til nå vært en «on-the-low»-greie, men nå er det på tide å la det skinne som det fortjener. Og ikke minst, bringe markedsføring fra gjengen på bakerste rad ut til folket.  

– Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i Sosiale Medier?

Skape relasjon. Det er alfa omega å klare å bygge en relasjon til de som konsumerer innholdet ditt. Hvordan du gjør det vil riktignok være individuelt basert på de menneskene du prøver å nå. Felles for måtene å gjøre det på er at innholdet må matche den forventningen vi har på den respektive plattformen. Hva betyr det? Jo, når jeg scroller Instagram så forventer jeg å se «insta-vennlig» innhold. Når jeg er på TikTok så forventer jeg å se «TikTok-vennlig» innhold. Jeg forventer IKKE å se re-postede dansetrender når jeg søker etter noe på LinkedIn.

Betyr det at du skal være tilstede på ALLE plattformene? Nei! – Men ta skikkelig ansvar der du er, og ikke juks med innholdet.

– Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i Sosiale Medier, og hva er grunnen til det?

Jeg bruker hysterisk lite tid på å konsumere innhold i SoMe. Det gir meg svært lite, så her har jeg ikke så mye å komme med. Men, hvis du ikke har sjekket ut Ryanair på TikTok enda, så anbefaler jeg det. Innholdet de leverer er hysterisk morsomt, men i tillegg så har de klart kunsten å avvæpne alt skyts som kommer, og noen gang har kommet deres vei. De harselerer med beinplass, punktlighet og får samtidig fram det de leverer godt på som flyselskap for forbrukerne.

Magisk!

– Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hvorfor?

Neste spørsmål! Haha, neida, men Bakerste Rad har faktisk ikke noen aktivitet i SoMe enda. Da er vi inne på det jeg nevnte for et par spørsmål siden med hva jeg jobber med nå og framover.

Min foretrukne plattform fra tidligere er Instagram og Facebook, og for Bakerste Rad vil jeg opprettholde det, men også ta i bruk LinkedIn og blogg i større grad. Kanskje også litt TikTok.

– Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Noe viktig jeg har lært er HVOR viktig ekte og genuin dialog igjennom SoMe faktisk er. Altså, «alle vet» at dette er viktig, men hvis det var så fryktelig enkelt så hadde alle sammen lyktes, ikke sant!?

Men spesielt nå under pandemien, og tilbake til starten av 2021, når Clubhouse-bølgen red Norge og resten av verden, ble det utrolig tydelig for meg hvor kraftfullt dette var.

Det er også en stor del av grunnen til at jeg har kunnet starte et byrå, helt uten nettside, helt uten markedsføring av noe slag, helt uten andre sosiale profiler.. men kun ved å nå ut til mennesker, snakke med de og være ekte.

– Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert innen SoMe?

Jeg inspireres av ektehet. Når mennesker og/eller bedrifter tør å være ekte og står for det. Det er ikke bare forfriskende, men det er livsviktig! En ingen bullshit (kan man si det?) måte å være på. Og det er en satt-på-spissen måte å si ektehet. Ikke store, svevende ord. Ikke flotte titler og sexy akronymer og fjasete tag-lines. Bare ... ekte.

Jeg holder meg oppdatert ved å følge med på nyhetsbrev fra relevante aktører i bransjen, men ikke minst med de gode diskusjonene med bransjeledere rundt om. Jeg bruker også mye tid på å tolke det som skjer. Å holde seg oppdatert er ikke nok, for da får du alltid vite ting etter de andre – det er minst like viktig å forstå hvorfor «det eller det» skjer, hva det betyr og hvordan det vil påvirke framtiden.

Vær proaktiv, ikke reaktiv

...
Nyeste innlegg