LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier - med Christine Calvert, Norges eneste tekstdoktor

Social Media Days AS
February 12, 2021

Vi har tatt en kjapp prat med Christine Calvert om sosiale medier. Hva bør din bedrift fokusere på og hvem er det som gjør en god jobb i dag?

- Hei, hvem er du?

Hei! Jeg heter Christine Calvert, og jeg er Norges eneste tekstdoktor. Jeg brenner for å hjelpe andre til å bli flinkere til å skrive og kommunisere. Og så er jeg glad i gullsko og sjokolade.

- Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Jeg er så privilegert at jeg har massevis av interessante oppdrag. Her om dagen holdt jeg mitt aller første globale foredrag – og det var utrolig gøy! Å sitte på skriveloftet mitt på Hvaler og snakke med India, Frankrike, Polen, Storbritannia, USA og alle land imellom, var en helt spesiell opplevelse.

I januar har jeg ellers snakket om alt fra innholdsforvaltning for store nettsteder, klarspråk, skriving og retorikk til personlig kommunikasjon og kroppsspråk. Så for meg er «tekst» et utvidet begrep.

Jeg synes det er viktig at digitale foredrag og kurs gir hver deltaker en opplevelse av at de er med på noe spesielt – akkurat som når vi møtes fysisk. Hvert oppdrag og hver oppdragsgiver er like inspirerende, og jeg bruker lang til på forberedelser. Fordi de fortjener det. 😊

- Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

Det spørs selvsagt på bedriften. Noen skal først og fremst informere, og vi er ganske sultne på god og klar informasjon fra en del instanser.

For andre er det riktig å gi verdi på andre måter – bidra med gode råd, dele kunnskap eller rett og slett spre glede i en tid hvor vi trenger litt mer oppmuntring enn ellers.

Jeg synes også det er viktig at vi, både som bedrifter og privatpersoner, utsetter oss for meninger som er annerledes enn våre. Ellers havner vi fort i en boble hvor alle er altfor enige om alt. Ikke sunt.

- Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Jeg har lyst til å trekke frem Dagens Næringsliv med facebookgruppen «DN Kvinner – for deg som er interessert i økonomi og likestilling». Dette er en gruppe hvor medlemmene har konstruktive innlegg og diskusjoner om mangfold, ledelse, økonomi og politikk.

Moderatorene har vært ganske strenge på hva slags innlegg og kommentarer som er greit. Derfor blir den litt annerledes enn en del andre grupper, hvor folk innimellom slipper til med ræl og usakligheter. Men også slike grupper kan være nyttig fordi jeg får et bilde av hva som rører seg rundt omkring.

- Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Min viktigste kanal er uten tvil min personlige profil på Facebook. Jeg prøver å tenke veldig bevisst på hva jeg legger ut der. Min syretest er:

1.     Er dette noe som gir verdi til andre?

2.     Er dette noe som er annerledes enn jeg har sagt før?

3.     Er dette noe som bygger opp under historien om hvem jeg er og hva jeg står for?

Jeg bruker også mye tid på å kommentere andres innlegg, både på Facebook, LinkedIn, Twitter og Instagram. Det er mitt lille bidrag til å mate algoritmene slik at budskap jeg setter pris på, får litt drahjelp. Det hadde vært gøy å bli kjent med Clubhouse, TikTok, Reddit, Twitch og Discord, men jeg velger å bruke tid der kundene mine er: Facebook, LinkedIn og Twitter.

- Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Dette er pinlig å fortelle, men jeg husker godt en gang jeg dreit meg ut. Jeg satt i Vixen-juryen for noe år siden, og vi i juryen fikk enormt mye «hat» i sosiale medier. Ifølge gjengen som kastet seg over oss i diverse kanaler, var vi korrupte, servile og det som verre er. Jeg tok på meg å svare på en del kommentarer og prøvde å være saklig og pedagogisk. MEN så ble jeg lei en kveld og falt for fristelsen å svare skikkelig spydig og nedlatende til en person. Det burde jeg holdt meg for god til, og det fikk jeg velfortjent høre også.

Dette høres kanskje ut som en liten filleting, men for meg var det en vekker. Note to self: Husk syretesten!

- Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

For tiden så tror jeg at det som inspirerer meg aller mest, er de diskusjonene jeg kan være med på i forskjellige grupper. I tillegg til DN Kvinner, setter jeg pris på Talerlistens talere, Stort og smått i sosiale medier, Gründerklubben, Klart språk fra kommunesektoren og Korona-dugnad for digitale lærere.

Jeg ønsker også å legge til at VU Kompetanse er den ultimate «go to»-portalen for alle som jobber med sosiale medier.

Takk for meg!

...
Nyeste innlegg