LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier – med foredragsholder, kommunikasjonsrådgiver og innholdsskaper Hans-Petter Nygård-Hansen

Vi har tatt en kjapp prat med Hans-Petter Nygård-Hansen om sosiale medier. Hva bør din bedrift fokusere på og hvem er det som gjør en god jobb i dag?

- Hei, hvem er du?

Jeg heter Hans-Petter Nygård-Hansen. Tidligere leder i flere toneangivende IT-selskaper, deretter PR- og kommunikasjonsrådgiver i henholdsvis Gambit Hill + Knowlton Strategies og Geelmuyden Kiese, og selvstendig næringsdrivende i eget selskap siden våren 2014, hvor jeg jobber primært som foredragsholder, konferansier, kommunikasjonsrådgiver og innholdsskaper. Skrevet om hvordan teknologi endrer våre liv og næringsliv på HansPetter.info siden 2010. Snakket om det på podkastene MediaPuls og Hans-Petter og Co siden 2015, og så har jeg sakte, men sikkert økt fokuset på å skape diverse innhold på min YouTube-kanal de siste to årene.

- Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Som følge av den pågående pandemien har jeg - i likhet med veldig mange andre som har levd av et levende publikum - måtte endre hva jeg fokuserer og jobber med, for å få endene til å møtes. Det som først begynte som en liten «escape» fra hverdagens bekymringer, har etter hvert utviklet seg til en ny hobby, som også har resultert i mye ny læring og etter hvert også en ny inntektskilde. Og da tenker jeg på kombinasjonen av turer ut i naturen, kombinert med teknologi og vlogging. Resultatet heter «Teknologi og natur» og består av en YouTube-serie, hvor jeg drar ut - primært alene - på diverse turer, hvor jeg har med meg alt fra en drone til en smarttelefon, for å lage vlogger fra mine opplevelser. Det har resultert i flere innholdsmarkedsførings-oppdrag, i tillegg til en forkjærlighet til naturopplevelser og en total «avkobling» fra pandemi, manglende foredragsoppdrag, redusert økonomi og hverdagens øvrige sysler.

Det har også ført til andre former for oppdrag, hvor jeg lager video-basert innholdsmarkedsføring for andre teknologiselskaper, men også oppdrag hvor jeg bistår virksomheter med deres egen videostrategi for markedsføring og kommunikasjon.

I tillegg har jeg også inngått et samarbeid med NARD, som er et rendyrket B2B-byrå, med landets tyngste bransjekompetanse innen teknologi. Gjennom NARD hjelper jeg B2B-virksomheter medå skape relevant og engasjerende innhold.

På mange måter synes jeg egentlig alt jeg jobber med er spennende. Kort fortalt fordi fremtiden er spennende. Usikkerheten om dagen er stor. Ikke bare fra et personlig ståsted, men globalt. Det kommer fryktelig mye nytt og nyttig ut av teknologiutviklingen, samtidig er det også stadig mer av teknologien som blir misbrukt, av alt fra cyberkriminelle, diktaturer og som politisk våpen. Vi har så vidt sett slutten på starten på et samfunn som ikke bare har blitt mer og mer avhengig av teknologien, men også mye mer sårbar av den.

Det å jobbe med å forstå alt det positive og negative er svært spennende i seg selv. Og veldig utfordrende. Og det liker jeg. Det skjerper sansene og det vedlikeholder nysgjerrigheten.  

- Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

I korte trekk handler en bedrift om inntekter og utgifter. Og aller helst bør inntektene være større enn utgiftene. I så måte bør bedrifters tilnærming til sosiale medier være å skape inntekter, samt redusere utgifter.

Det gjør sosiale medier spesielt attraktivt. De fleste kunder og potensielle kunder (les: oss) er brukere av ett eller flere sosiale medier. Det gjør oss til attraktive «mål» for veldig mange via sosiale medier. Samtidig er kostnadene ved å markedsføre seg i sosiale medier gjerne lavere, sammenlignet med de tradisjonelle mediene. Det gjør også at konkurransen om oppmerksomheten vår er større. Og med nye personvernregler og -forordninger i løpet av de siste årene, har det blitt vanskeligere å målrette budskap basert på publikum og personas. Det vil bare bli vanskeligere og vanskeligere etter hvert som personvern og sikkerhet får større fokus og prioritet.

Kort fortalt vil jeg påstå at det viktigste en virksomhet bør tenke på når det kommer til å benytte seg av sosiale medier, er å forsøke å irritere så lite som mulig. Og heller satse på å attrahere. Den gode gamle balansegangen mellom push og pull. Balansen mellom kortsiktige krav og langsiktige mål. Og det er lettere sagt enn gjort. Det handler om å forstå egenskapene til de forskjellige kanalene man fokuserer på. Forstå brukernes motiv. Og ikke minst være klar over egen merkevarestyrker og -svakheter. Sosiale medier handler i større grad om kommunikasjon enn om salg. Samtidig er det fryktelig mange virksomheter som opptrer i sosiale medier med irriterende salgsbudskap, -tilbud og meningsløse konkurranser, motivert (vil jeg tro) av kortsiktige (økonomiske) krav, kombinert med manglende forståelse for hva som rett og slett fungerer godt i sosiale medier.

De siste årene har bevist - på godt og vondt - at historier engasjerer. Og dessverre også at følelser trumfer fakta. Mitt beste tips til virksomheter som vil øke inntekter og redusere kostnader, er å bli en bedre historieforteller. Veien til lommeboken går gjerne via hjertet. De fleste av oss kjøper ikke produkter, varer og tjenester, men opplevelser som vekker følelser i oss. Og det gjelder i like stor grad for store og små virksomheter og like mye for B2B- og B2C-virksomheter.

- Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Det er umulig for meg å svare entydig på én spesifikk virksomhet som skiller seg positivt ut. Årsaken er kompleks, like mye som det er enkelt.

Virksomheter som skiller seg positivt ut slik jeg ser det, er dem som styrer markedsføringen og kommunikasjon sin, basert blant annet på mine handlemønster.

Hvis jeg googler for eksempel etter et gitt produkt, og søkeresultatet ender opp med at jeg besøker en hjemmeside for å lese mer, og deretter en YouTube-kanal for å se mer.

De dyktige virksomhetene er dem som fanger opp hva jeg gjør og hvor jeg befinner meg i kundereisen, og deretter tilpasser innholdet jeg blir eksponert for i alt fra Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter, for å attrahere meg og trekke meg ett eller flere steg lenger i kundereisen. Og da ikke bare til handlekurven og betalingen, men også videre. Til etter at jeg har handlet. Etter at jeg har tatt i bruk deres produkt, vare eller tjeneste.

Og dem er det fryktelig få av.

Min erfaring er at de fleste virksomheter på Facebook er opptatt av seg og sitt. De reklamerer for sine varer og tjenester. Responsen på kundeservice - før jeg blir kunde er i nesten alle tilfeller treg. Og responsen er gjerne på virksomhetens premisser. De vil gjerne at du skal ringe, mens du har lyst til å chatte. På YouTube - som mange av oss bruker for å bli inspirert, men også for å lære (nåtidens manual), er de fleste virksomhetene totalt fraværende. Og har dem lagt ut en video, så er det gjerne sporadisk og i nesten alle tilfeller, er det ingen svar å få om du skriver et spørsmål i kommentarfeltet.

Den samme erfaringen har jeg som oftest på LinkedIn, Instagram og Twitter også.

Det er de kortsiktige kravene som slår inn igjen. Virksomheten kjører en kampanje. Kjører på med annonser og fokuserer på salg. På deres premisser, og følger i liten grad opp kjøpssignalene fra det samme publikummet, hvis det ikke er sammenfallende med datoene kampanjen blir kjørt.

I så måte skiller virksomheter seg positivt ut i sosiale medier ved å respondere. Noe som burde vært hygienefaktor i 2021.

- Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Mot slutten av fjoråret bestemte jeg meg for å satse mer på YouTube. Årsaken er dels knyttet til pandemien, dels knyttet til at jeg valgte av flere årsaker å ikke satse på webinar-bølgen med mine foredrag og dels relatert til at det er få norske teknologi-kanaler på YouTube.

Samtidig ønsket jeg å lære meg mer om det å skape video-innhold. Fra et strategisk, taktisk og operativt nivå. Fra det å skape en historie, regissere og filme innholdet, til selve post-produksjonsprosessen. Fra å lære seg å bruke forskjellig videoutstyr, det være seg droner, videokameraer, 360-kameraer, selfiestenger, tripods, AV-effekter, musikk og redigeringsprogrammer.

Bak en YouTube-video på 5 minutter ligger det gjerne mange timer med filming og redigering. YouTube-innholdet forsøker jeg å utnytte til det fulle, ved at flere videoer blir konvertert til MP3 og publisert på podkasten Hans-Petter og Co. Flere av mine «talking heads»-videoer er også spilt inn ved bruk av en teleprompter-app på min smarttelefon, og da blir gjerne teksten brukt i etterkant på HansPetter.info, hvor både YouTube-video og podkast-episode blir embedded/lagt inn i selve teksten. På den måten utnytter jeg innholdet optimalt og maksimalt. Og publikum får anledning til å selv bestemme hvordan og hvor innholdet skal konsumeres.

Jeg bruker i så måte mye tid på å følge opp og følge med på YouTube-innsikten for å lære meg mer om hva som fungerer og ikke. Paradoksalt nok er det gjerne de videoene jeg har brukt mest tid på, og som jeg er mest fornøyd med selv, som får færrest visninger. Det er gjerne mine «Teknologi og natur»-videoer. Derimot går andre videoer, ofte de hvor jeg snakker om et konkret produkt, veldig bra. Og da mest av alt over tid. Hvilket er nok et bevis på at man må lage innhold på målgruppens premisser (de langsiktige målene) fremfor sine egne (kortsiktige krav).

På den måten kan en god historie du fortalte i 2020, skape ny inntekt i mange år fremover.

Utover YouTube, bruker jeg mye tid på Facebook-grupper, Messenger, Instagram og LinkedIn. Sporadisk innom Snapchat, Twitter, TikTok og Clubhouse.

- Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Innhold og sosiale medier går sammen som hånd og hanske. Eller en forsterker og høyttalere. Begge deler må stemme for at resultatet skal bli bra. Bruker du 20 prosent av ressursene på å skape godt innhold, blir det kanskje ikke noen suksess i sosiale medier selv om du svir av 80 prosent av «kruttet» her. Eller motsatt. Kjøper du en utrolig rå forsterker, men kun harpenger igjen til et par små høyttalere, så vil det ikke låte bra. Her er min erfaring at mange «roter» det til.

I tillegg er min erfaring at mange eksperimenterer for mye. For all del, eksperimentering er viktig, men perfeksjonering er enda viktigere. Og her kommer også 80/20-regelen godt med. Erfaringsmessig, og her finnes det også mye empiri, sliter mange virksomheter med god innsikt. Man vet rett og slett ikke hva det er som fungerer eller ikke.

I mange tilfeller skyldes det manglende kunnskap, manglende kapital og manglende kapasitet. Årsaken til det er gjerne relatert til at de som forvalter budsjetter og midler (les: ledelsen) ikke ser på sosiale medier som et strategisk satsningsområde. Verken for informasjon, kommunikasjon, markedsføring, kundeservice eller salg.

Der hvor jeg har jobbet strategisk med virksomheter for at dem skal lykkes med å skape økte inntekter og redusere kostnader, så har jeg alltid forsøkt å starte smalt, slik at effekten skal bli enklere å måle og synliggjøre. Og tiltakene skal og må alltid være direkte knyttet opp mot virksomhetens overordnede mål.

Her er målet.
Her er utfordringene.
Dette er veivalget.
Dette er tiltaket.
Og dette ble resultatet.

Da blir det mye enklere å øke innsatsen fremover. Fordi innsatsen betalte seg. Innsikt og analyse er viktig for å kunne bevise og forsvare bruk av kunnskap, kapital og kapasitet. Alt annet er bortkastet tid. Og det er bortkasta penger, som betyr økte utgifter.

- Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Det er mye og mange som inspirerer meg. Sjeldent blir jeg inspirert av en virksomhet. Ofte blir jeg inspirert av mennesker. Som gjerne jobber i en virksomhet. De er det fortsatt altfor få av.

Jeg forsøker å holde meg oppdatert ved å lese, høre, se og ikke minst skape eget innhold selv. Jeg ser mye på YouTube på den store TV-skjermen i stuen. Jeg hører mye på aktuelle podkaster for å få med meg siste nytt. Jeg leser mye på nett og abonnerer på veldig mange nyhetsbrev for å forsøke å holde meg ajour.

Og min opplevelse er at jeg også lærer mye ved å skrive om det jeg er opptatt av på HansPetter.info, snakke på det på Hans-Petter og Co, og på YouTube.com/hpnhansen.

...
Nyeste innlegg