LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier - med Heidi Sperre, daglig leder og rådgiver i FLY AS

Social Media Days AS
January 29, 2021

Vi har tatt en kjapp prat med Heidi Sperre om sosiale medier. Hva bør din bedrift fokusere på, og hvem er det som gjør en god jobb i dag?

- Hei, hvem er du?

Jeg er en brennende engasjert sosiolog med hjerte for kommunikasjon  - og har jobbet med kommunikasjon i en eller annen form i hele mitt yrkesaktive liv. Jeg jobbet i psykiatrien og barnevernet i mange år før jeg startet mitt eget byrå, FLY for litt over 11 år siden. I tillegg til innholdsproduksjon og distribusjon i sosiale medier, jobber vi med strategi og forretningsutvikling. Jeg er utdannet både klinisk sosionom og sosiolog. Og jeg er evig nysgjerrig og kunnskapstørst, så de siste årene har jeg tatt masterprogram i digitalisering, innovasjon, endringsledelse og bærekraft på NHH og NTNU. Det har gjort meg enda bedre som rådgiver - men viktigst: enda mer klar over hvor mye jeg ikke kan og hvor mye muligheter som ligger i utvikling. For en spennende verden vi lever i!

- Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Vi har fantastiske kunder som gjennom Covid-19 har brukt oss mer en noen gang, så jeg takknemlig og glad for å få bekreftet at investering i gode relasjoner er veien å gå. Dagene mine er enormt varierte, og en uke inneholder alt fra mentoroppdrag for en oppstartsbedrift, til fotoopptak med iskrem eller mel. Det er kombinasjonen av alle oppgavene jeg synes er mest spennende, og aller best liker jeg å jobbe i team.  

- Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

Å gi verdi! Altfor mange er opptatt av å formidle sitt eget budskap, uten å tenke på hva målgruppen er opptatt av. Forteller man gode historier i tillegg kommer man langt. Jeg er lei av konkurranser og fokus på følgere i steden for å ta vare på, gå i dialog med og gi kvalitet til de som er reelle interessenter av det du måtte tilby av varer eller tjenester. Jeg synes også flere aktører kunne vært litt mer modige, både med humor og personlig "edge".

- Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Hanne-Lene Dahlgren bak @Hannelenesvegetar er suveren. Hun formidler vegetarentusiasme på en kunnskapsrik og engasjerende måte. Jeg har selv vært vegetarianer i snart 25 år, men hadde jeg ikke vært det, hadde jeg blitt det på grunn av Hanne-Lene. Maken til positiv, ærlig, smittende energi skal man lete lenge etter.

- Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Jeg er opptatt av det visuelle og liker derfor Instagram aller best. Samtidig er jeg glad i tekst, noe Facebook gir mer rom for, så kombinasjonen er gull. Men FLY er dessverre litt preget av å være skomakerens barn, vi burde vært enda mer aktive og konsistente. Vi må jo prioritere kundene, så det er stadig litt dårlig samvittighet for alt vi burde og skulle ha gjort. For vi vet jo at det er gøy, lærerikt og ikke minst effektivt å bruke sosiale medier.

- Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Det er vanskelig å trekke ut en erfaring, men årenes løp har bekreftet at ærlighet er regel numero uno, også i sosiale medier. En virksomhet som prøver å fremstille seg bedre eller annerledes enn det som er reelt, blir som regel fort avslørt. Tålmodighet er også en vanskelig, men viktig del av satsning i sosiale kanaler. Det å bygge merkekjennskap/ - og lojalitet er en møysommelig, fin og verdifull prosess. Hvis man prøver å speede den opp, vil det ofte gå på bekostning av kvalitet og ekthet. Og en siste ting: det er lov å be om unnskyldning og endre mening. Hvis en virksomhet prøver og feiler, tilgir folk om man er oppriktig og prøver bedre neste gang.  

- Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Mennesker! Gjerne de som ikke ligner meg selv. Visuelt finner jeg inspirasjon overalt, jeg har en hjerne som ofte tenker estetikk gjennom motiver, farger, vinkler, teksturer og kombinasjoner. Som sosiolog er jeg også veldig fascinert av subkulturene som oppstår i sosiale kanaler, for eksempel på det nyeste sosiale mediet Clubhouse. Jeg bruker mye tid på å observere. Men jeg er også sosial og engasjerer meg i det meste, jeg lærer mest da.

...
Nyeste innlegg