LUKK x
meld deg på vårt

Nyhetsbrev

Skriv inn dine detaljer nedenfor om du ønsker å
holde deg oppdatert på siste nytt om SMD!

Interesser:

Gjennom å registrere deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi kontakter deg med nyheter og markedsføring om oss og våre arrangement. Vi benytter Mailchimp til utsendelser av nyhetsbrev og din e-post vil lagres i vår database der. Du kan når som helst melde deg av. Les mer om personvern og hvordan vi og Mailchimp behandler dine data her.

Takk!
Vi har registrert din påmelding.

OBS! Noe gikk feil. Dersom problemet vedvarer kan du kontakte oss på post@socialmediadays.no for manuell påmelding.

Nyhetsbrev
Intervju med bransjefolk

En kjapp prat om sosiale medier – med Pia Leinslie, markedssjef i All Things Live Norge

Social Media Days AS
January 29, 2021

Vi har tatt en kjapp prat med Pia Leinslie om sosiale medier. Hva bør din bedrift fokusere på og hvem er det som gjør en god jobb i dag?

- Hei, hvem er du?

Hei hei! Jeg heter Pia Leinslie, bor rett ved skogen i Oslo, har én hund, et barn, en Canadisk mann, ELSKER musikk og jobber som markedssjef for All Things Live Norge.

- Hvilke spennende ting jobber du med akkurat nå?

Akkurat i dette øyeblikk er det ikke på langt nært så travelt som det pleier å være på grunn av Covid-19, men vi jobber allikevel med mye spennende som kommer så snart vi får lov til å avholde konserter igjen. For eksempel et par store shows på Telenor Arena og et par mindre, kjempespennende konserter på mindre konsertsteder. Vi jobber også tett med alle artistene våre og prøver hardt å få dem ut på Norges veier for å spille (på utsolgte) konserter.  

Det har naturligvis vært et veldig annerledes år for oss i livebransjen, og vi krysser alt vi har for at vi får lov til å spre det glade musikkbudskap igjen snart!

- Hva synes du er det aller viktigste en bedrift bør fokusere på i sosiale medier?

Jeg syns de som er flinkest på SoMe, er de som er gode på å balansere humor og informativt innhold. Jeg er også veldig fan av litt cheeky kundeservice. For min del har mantraet mitt alltid vært å ikke prøve å være ekspert på alt, men prøve og feile, for å se hvor det går. Sosiale medier endrer seg fort, og det kan være vanskelig å henge med på alt av trender og nye funksjoner, men da hjelper (i hvert fall meg) en «veien blir til mens man går»-holdning.

Ellers synes jeg det er viktig å være tydelig i kommunikasjonen. I den forrige stillingen min, jobbet jeg som konsulent der fokuset var på analytisk forbrukeradferd. Konklusjonen på så og si alle oppdrag vi hadde var «gjør det enklest mulig for kunden». Om det så er å tydeliggjøre pris, sette en frisk farge på en plakat eller en tydelig call to action. Dette prøver jeg å forankre også i kulturbransjen. Det handler ikke nødvendigvis om alltid å virke selgende, men en tydelig og enkel kommunikasjon gjør det alltid lettere for kunden/ forbrukeren. Som igjen fører til økt salg, innsikt eller hva enn målet med kommunikasjonen skulle være.  

- Hvilken virksomhet synes du skiller seg positivt ut i sosiale medier, og hvorfor?

Jeg synes Ruter gjør en formidabel jobb på sosiale medier. De svarer godt på kommentarer, har kampanjer man blir emosjonelt engasjert i og er flinke på å være tydelige i kommunikasjonen. All kudos til SoMe-gjengen i Ruter!

Ellers ønsker jeg også å dra frem Kolonial. De har virkelig omfavnet «gjør det enklest mulig for kunden»-konseptet på en helt nydelig måte.

- Hvilken kanal bruker du mest tid på for din virksomhet, og hva er grunnen til det?

Vi bruker uten tvil mest tid på Facebook. Den enkle grunnen til det, er at vi legger mye tid og ressurser ned i å lage, opprettholde og engasjere i eventene vi lager per konsert. Facebook-eventene er en viktig kommunikasjonskanal for oss, der vi når nøyaktig de det gjelder på en veldig effektivt måte.

Ellers bruker vi også en del tid på Instagram, da det er en fin kanal å møte de engasjerte følgerne våre i.

Nå for øyeblikket har jeg personlig investert ganske mye tid på den nye plattformen Clubhouse. Jeg tror dette er en app som er kommet for å bli, og tror at denne formen for kommunikasjon er noe som mange føler de kan dra nytte av. Man har aldri tidligere hatt anledning til å prate *med* mennesker på samme måte som det man kan gjøre på Clubhouse. Vi satte i gang en del initiativer ganske kjapt, som har ført til nye artister, et utvidet nettverket, nye samarbeid, og så har vi lært helt vanvittig mye på veldig kort tid.

- Kan du fortelle oss om en erfaring fra ditt arbeid med sosiale medier som lærte deg noe viktig?

Oi, det er et stort spørsmål. Jeg føler jeg lærer noe viktig hver dag jeg.

Den erfaringen som kanskje oftest går igjen, er dette med å være personlig. Tenke på at det faktisk heter *sosiale* medier fordi det skal være nettopp, sosialt. Temaet for innholdet som sådan trenger ikke nødvendigvis være høyaktuelt for det vi driver med, men vi ser umiddelbar høyere suksess på det vi legger ut som er personlig, enn det som bare er informativt. Noen eksempler på dette er når vi poster om noen på kontoret som søler kaffe, poster om bursdagsfeiringer, lunsjen eller bare «tulle-ting» som egentlig ikke har med noe spesielt å gjøre. Vi har perioder der vi er supergode på nettopp dette, og perioder hvor vi er elendige. Denne typen innhold krever at man må sette inn ressurser på noe som for mange ikke er direkte målbart.

En annen erfaring er dette med språk. Jeg jobber daglig med målgrupper som varierer fra 60+ segmentet til veldig unge og hippe ungdommer. Dette er to segmenter som må kommuniseres med på vidt forskjellige måter for å nå frem til dem. Man kan av og til bli litt gal i hodet av å endre «tone of voice» flere ganger daglig, men vi har sett at det er så enormt viktig i kommunikasjonsarbeidet vi gjør, at vi prioriterer det.  

- Hva inspirerer deg, og hvordan holder du deg oppdatert, innen sosiale medier?

Jeg blir inspirert av flinke folk, og de er det mange av! Jeg biter meg alltid merke i gode tekster, fine bilder og tydelige budskap, og så henter jeg inspirasjon fra det etterpå. Det er nok også slik jeg holder meg oppdatert. Også er jeg med i VU Kompetanse, som er en hypereffektiv måte å holde seg oppdatert på. Masse tid og ressurser spart ved å ha det hotteste nye veldig lett tilgjengelig.

...
Nyeste innlegg